رئيس التحرير أحمد متولي
 للمبتدئين.. مواقع هتعلمك الرسم والتلوين

للمبتدئين.. مواقع هتعلمك الرسم والتلوين

الرسم من الفنون الراقية، اللي بتزيد قدرتك على الإبداع والتفكير بره الصندوق، ده غير إنه فن بيحارب كتير من الأمراض النفسية اللي بنواجهها في حياتنا زي الاكتئاب والقلق.

لو نفسك تبقى رسام وعايز تتعلم الرسم والتلوين بس مش عارف إزاي في الموضوع ده هنقولك على مواقع تعلمك. :) 

drawspace

Untitled

الموقع ده بيستخدمه ألاف الأفراد في المدارس والكليات والجامعات في جميع أنحاء العالم  لأنهم لقوا فيه إنه بيعلم الرسم على أصوله، وكمان بيعلمك مهارات الملاحظة اللي لازم تاخد بالك منها وإنت بترسم وكمان إزاي تبدع في الرسمة.  

learn to draw

Untitled

الموقع ده بقى بيعلمك أساسيات الرسم زي إنوا بيديك تعليمات في إزاي تظلل وفي إنك إزاي تتعلم ترسم وش وجسم الأشخاص وكمان إزاي ترسم  صورة كاريكاتورية وكل ده عشان تبقى رسام محترف.

تعلم الرسم 

Untitled,,,,,,

مصطفى سعدي كان عنده موهبة الرسم من وهو صغير وبدأ يطورها لغاية ما بقى بيرسم بمستوى إحترافي وقرر إنه يشارك بكل اللي اتعلمه في الرسم وأسراره وعمل موقع مخصوص لتعليم الرسم من A To Z.

handprint

Untitled

فن الرسم يعتمد علي دراسة الألوان وتكويناتها والتأثيرات المختلفة للألوان داخل الرسومات الفنية وفي الموقع ده هتتعلم كل حاجة عن الألوان المائية و درجات الألوان المختلفة.

وإزاي تدمج الألوان بطريقة صح عشان يطلعلك اللون اللي إنت عايزه بالظبط. وبيشرح الموقع كمان أنواع فرش التلوين المختلفة وإزاي تتعامل معاها لما تستخدم الألوان المائية. وبيشرح كمان أهمية معرفة حدود العين في الرؤية وتأثيرات الضوء والظل علي الألوان.

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»