رئيس التحرير أحمد متولي
 وائل غنيم «يشتم» متابعيه تضامنا مع رامي جمال في مرضه (صورة)

وائل غنيم «يشتم» متابعيه تضامنا مع رامي جمال في مرضه (صورة)

تضامن الناشط السياسي، وائل غنيم، مع المطرب رامي جمال بعد إعلان إصابته بمرض البهاق.

وكتب أدمن صفحة «كلنا خالد سعيد» التي كانت شرارة اندلاع ثورة 25 يناير، عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»: « يا عم رامي جمال صوتك حلو واحساسك حلو. بنحبك يا باشا وبنحب صوتك».

ووجه غنيم السباب للساخرين من المرض قائلا: «أما بخصوص العيال الجاهلة اللي خايفة من البهاق بس ياد انت وهو وبطلوا تناحة عالراجل يا متخلفين ..وآدي صورتي وتغير اللون اللي في جسمي بقاله كتير واللي مش بسبب الجرب وقلة الحموم والكلام الفارغ اللي بيقولوه .. ولا هو مُعدي أساسا .. بس أي فتي .. ابقوا اقروا يا جهلة عن البهاق والـ Tinea versicolor ... عشان البهاق مش معدي لا هو ولا التينيا المبرقشة (بيقولوا اسمها كده بالعربي) .. ومش عشان قلة النضافة يا حقير انت وهو».

واقتبس غنيم بعض من كلمات أغنية لرامي جمال في منشوره: «وده حب مش عادي ولما تكون هنا قصادي باكون يا حبيبي أنا راضي وبكون مبسوط يا أغلى من عيني يا أجمل حاجة في سنيني معاك يا حبيبي خليني أعيش وأموت».

وأعلن المطرب رامي جمال عن إصابته بمرض البهاق بعد ذهابه لعدد كبير من الأطباء ولم يجد له علاج. وكتب على صفحته الشخصية عبر موقع «انستجرام» قائلا: «الحمد لله الذي أحبني فابتلاني وقدرني على الصبر من فترة ظهرت بقع بيضا كبيرة في جسمي وبالكشف عرفت أنه البهاق وجربت أنواع كتير ودكاترة كتير ومفيش فايدة.

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة